Løse partikler og støv på overflaten må børstes vekk før behandlingen kan starte. Våre konservatorer Fredrik Qvale og Caroline Marie Søgaard er i gang med første del av arbeidet. Foto: Ellen Marie Fodstad

På lag med materialene

Når en papirkonservator jobber, overlates ingenting til tilfeldighetene. Papiret selv derimot, lever sitt eget liv.

Ved å plassere kunst ut i offentlige rom tar man en kalkulert risiko, og det er både kunstnerne og KORO innforståtte med. Kunstverkene her står alene uten vakter, ute i vær og vind, kort sagt der folk lever livene sine, der de haster forbi og glemmer å se seg for. Dette var også tilfelle med Per Inge Bjørlos to store linotrykk Ritt og En kunstners reise, som i mange år hang på Vigra flyplass. Da de skulle tas ned på grunn av ombygninger, oppdaget man at papiret var gulnet og at verkene hadde fått vannskader i kantene. Kunstneren godkjente derfor at verkene kunne kondemneres.

Femten år senere blir KOROs konservator Fredrik Qvale bedt om å se på et linosnitt av Bjørlo som i mange år hadde hengt på det som nå er blitt Universitetet i Sørøst-Norges, campus Ringerike. Det minner han om to andre Bjørlo-snitt, som begge ligger pent rullet sammen og pakket inn på KOROs lager.

–  Noen må bevisst ha unnlatt å kondemnere dem, og heller lagret dem i håp om at man en gang kunne gjøre noe med dem.

Nå holdt Per Inge Bjørlo på med et nytt prosjekt på campusen. I tillegg til det eksisterende linosnittet, var det dessuten plass til de to andre.

–  Det siste er ikke selvsagt – for dette er ikke små greier, forteller Fredrik. Disse verkene er nesten to og en halv meter høye. Spørsmålet var om de kunne reddes.

Var dette nyttig?

Takk for din tilbakemelding!

Vi leser alle henvendelser, men kan dessverre ikke svare deg.

Lukk